Hälseneinflammation är inte är en inflammation i senan, utan smärtan i senan orsakas av andra saker. Ofta beror det på en överbelastning av något slag. Främst är det vuxna som drabbas av detta men det kan även drabba barn. Den korrekta benämningen på hälseneinflammation är achillestendinos. Vanliga symtom är smärta och stelhet som känns av framför allt på morgonen eller vid startstegen efter vila samt även under träning eller efter sådan.

Hälseneinflammation är något som ofta kräver någon form av behandling samt att det kan vara läge att utföra hälseneinflammation övningar. Behandlingar kan vara stötvågsbehandling och tvärfriktionsmassage och hälseneinflammation övningar kan bestå av olika stretchövningar.

* Tåhävning, är en övning du kan utföra i en trappa med räcken, för att kunna ta stöd. Stå lätt tåstående med främre halvan av fötterna på ett av trappans steg. Lyft din friska fot från trappans steg, och sänk sakta ned hälen nedanför kanten på trappsteget. Gå tillbaka till utgångsposition. Upprepa flera gånger.

* Stå ungefär 40 cm från en vägg. Sätt båda dina händer på väggen i axelhöjd, håll fötterna lätt isär med ena foten framför den andra. Böj främre knät men håll ryggen knä rak och luta dig in mot väggen för att känna en sträckning. Känn att vadmuskeln sträcks ut och håll kvar i flera sekunder. Slappna av. Upprepa 10 gånger, växla sedan ben. Gör detta två gånger om dagen.

* Stå på båda dina fötter. Använd ditt friska ben för att höja dig upp på tå. Överför din vikt över till ditt skadade ben och sänk dig sakta ner. Upprepa och försök göra tre set med 15 repetitioner två gånger varje dag.

* Stå på nedersta trappsteget i en trappa med benen lätt isär och med hälarna precis utanför slutet på trappsteget. Greppa tag i något för stöd. Sänk dina hälar och håll knäna raka. Känn av att det stretchar i vaderna. Håll kvar i 20-60 sekunder, slappna av. Upprepa sex gånger, två gånger per dag.