Musarm är ett samlingsnamn som innebär en mängd olika symptom i axel, hand och handled. Många gånger så drabbas man av musarm om man utför upprepande rörelser i arm och hand, ofta när man sitter vid en dator och använder sig av just en datormus. När man använder en datormus så kommer handleden och underarmen i ett läge som inte är i ett anatomiskt grundläge. Det blir då en överdriven extension av din handled samt en spänning i underarmen. Musarm kan i sin tur leda till karpaltunnelsyndrom. Symptom på musarm är att du känner av smärta eller obehag i musklerna, ledbanden, senorna eller nerverna i övre extremiteterna. Du kan även drabbas av ledinflammation eller inflammationer i muskel och senfästen. Dålig känsel, pirrande känsla eller svaghet i armar och händer är även det symptom på musarm. Om du har svårt att öppna och knyta nävarna och att handen domnar så är det även det ett symptom. För att undvika att få detta är det bra att göra musarm övningar.

Det är bra att göra övningar som ökar blodcirkulationen samt att kombinera detta med flera pauser och variation för att undvika att få musarm. Att förebygga är det bästa och går att göra genom att använda många kortkommandon på datorn, använda sig av musen på olika sätt, byta ut musen mot en moustrapper, ställa in skrivbord, tangentbord med mera på ett ergonomiskt sätt och ta många pauser samt stretcha.

Har du redan drabbats av musarm, så finns det vissa musarm övningar att utföra för att lindra. Du kan få hjälp av en fysioterapeut för att få ett stretching program. Du kan även testa att utföra dessa övningar:

* Rulla axlarna bakåt för att få i gång cirkulationen

* Stretcha bröst och rygg. Det gör du genom att placera händerna på axlarna och pressa armbågarna bakåt/neråt. Håll kvar i några sekunder, slappna av och upprepa övningen

* Spänn armarna i en långsam pilbågsrörelse. Frys i yttersta läget och upprepa rörelsen tio gånger

* Sträck ut armarna rakt fram, vrid händerna så att handryggarna pekar mot varandra. Tummarna pekar nu neråt. Korsa underarmarna så att höger handled ligger över vänster handled. Fläta ihop fingrarna. Drag vänster hands fingrar åt vänster med höger hands fingrar.