Nackspärr heter även akut torticollis. Detta är något du kan drabbas av plötsligt. Du får kramp i nackmusklerna, känner smärta och du får en stel nacke. Många gånger kan detta gå över av sig själv, men du kan komma att behöva hjälp av en naprapat eller en kiropraktor och göra nackspärr övningar. Nackspärr kan komma när som helst och det kan bero på en mängd olika saker. Det kan vara att du har en dålig arbetsställning, dålig sovställning, en långvarig ensidig belastning eller att du gjort en hastig rörelse.

Många gånger beror nackspärr så väl som andra problem i nacke och skuldror samman med att du haft en statisk belastning och många gånger i kombination med att du sitter stilla och jobbar vid en dator. Det är bra att göra nackspärr övningar för att mildra besvären Cirkulationsövningar är bra, så väl som förebyggande övningar.

* Ligg på rygg och håll in hakan mot halsen. Börja att vrida huvudet först åt ena hållet och sedan åt andra. Stanna precis innan det börjar göra ont. När du har kommit till det läge då det precis gör ont lägger du din hand mot kinden på den sida det gör ont. Försök sedan att pressa huvudet mot handen i ungefär tio sekunder. Vrid sedan huvudet åt andra hållet och gör samma sak. Upprepa 20 gånger åt varje sida, flera gånger om dagen.

* Rör på nacken, ta små mikropauser så att du bryter den statiska belastningen. Luta huvudet åt sidan, framåt och bakåt i lugna kontrollerade rörelser utan att ta hjälp med handen.

* Stretcha bröstmusklerna och se till att axlarna är neutrala, inte framåtroterade som de kan bli om tangentbord är placerat för långt fram på skrivbordet. Stretcha bröstmusklerna för att undvika framåtroterade axlar.

* Rörelseträning med skonsamma rörelser genom att använda en mjuk boll. Placera bollen mellan pannan och en vägg. Rulla bollen i olika riktningar. Upprepa med bakhuvudet.