Att stuka foten är en av de allra vanligaste skadorna som sker med foten. Det kallas även fotledsdistortion eller fotledsstukning. Man räknar att hälften av alla stukade fötter sker under idrottsutövning. Att stuka foten sker genom att foten viks inåt av belastning och utsidan av foten sträcks, vilket gör att mjukdelsvävnaderna på utsidan, under och framför den yttre fotknölen blir skadade. Foten svullnar och det gör ont. För det mesta är en stukad fot en lindrig skada med viss svullnad och belastningssmärta, men det kan även vara en värre skada som leder till fraktur. Återstukning av foten är vanligt. Om du drabbas av stukad fot, se till att investera i fotledsskydd samt utför stukad fot övningar.

Om du stukar foten, så kan du utföra stukad fot övningar. Från det att du drabbas och två veckor framåt så kan du göra cirkulationsträning. Det gör du genom att sträcka, böja och vrida fotleden inåt och utåt. Gör detta tjugo gånger åt varje håll, flera gånger om dagen.

När du börjar känna att foten tillåter det, så kan du börja att cykla på en motionscykel. Trampa på i 5 minuter per gång, flera gånger per dag. Du kan sedan öka tiden och trampmotstånd.

När du känner att det går att belasta din fot med kroppsvikt igen så kan du göra lite olika övningar. Dessa är bra att göra i minst två månader.

Övningar att göra stående:

* Flytta din kroppstyngd sidledes, från fot till fot. Gör detta då 20 gånger per fot.

* Flytta kroppstyngden växelvis fram över främre foten och bak över bakre foten genom att stå i gångställning. Gör detta 20 gånger per fot.

Använd balansplatta och stå på ett ben, gör sedan dessa övningar:

* 15 knäböj och byt sedan ben

* Stå med rakt eller lätt böjt knä och tippa balansplattan växelvis 20 gånger bakåt respektive framåt utan att den tar i golvet.

Om du har svårigheter att stå på en balansplatta, så kan du börja med att ställa dig på en mjuk kudde.

Du kan även göra olika tåhävningar och gångövningar. Dessutom kan du få individuellt träningsprogram från en fysioterapeut.